Instrukcja przygotowania projektu suchego stempla

Instrukcja przygotowania projektu suchego stempla pomoże Ci wykonać odpowiedni projekt graficzny do Twojego suchego stempla. Cieszę się, że zdecydowałeś się skorzystać z tej instrukcji, która pomoże Ci przygotować grafikę na suchy stempel. Suchy stempel takim narzędziem, które pozwala uzyskać wyjątkowo piękne i szczegółowe efekty. Wykorzystuje się go często w ozdabianiu zaproszeń, wizytówek, grafik reklamowych, książek i wielu innych materiałów. W niniejszej instrukcji postaram się krok po kroku opisać proces przygotowania grafiki, który umożliwi Ci wykonanie własnego suchego stempla.

Możesz przesłać nam sam projekt bez wykonywania matrycy i patrycy, ale uwzględnij prosimy poniższe informacje przy projektowaniu grafiki na suchy stempel. 

 

Ogólne zasady grawerowania laserowego

Na początek warto wspomnieć o kilku ogólnych zasadach dotyczących przygotowania projektów pod grawerowanie laserowe.

 

Oto kilka podstawowych zasad:

  • Grawerowanie laserowe wymaga grafiki wektorowej. Grafika wektorowa to taka, w której każdy element jest edytowalny.
  • Każdy element tekstowy musi być zamieniony na krzywe. W przypadku pracy w Adobe Ilustrator zaznaczasz wybrany tekst i wciskasz kombinację klawiszy (ctrl+shift+O).
  • Grafika musi być przygotowana w kolorystyce czarno-białej. Czarne elementy to te, które będą grawerowane.
  • Linie i elementy nie mogą na siebie nachodzić. Każdy taki element musi być zespawany. Zaznaczasz obiekty i wciskasz kombinację klawiszy CTRL+J.
  • Wszystkie pogrubienia linii muszą być przekształcone na jednolite elementy. W tym celu zaznaczasz pogrubiony obiekt i wchodzisz w menu w obiekt następnie ścieżki i później w kontury obrysu.

Jak daleko możemy sięgnąć tłocząc suchym stemplem?

Oto przybliżone zasięgi tłoczenia dla różnych rozmiarów stempli:

  • Stempel o rozmiarze 5 cm ma najbliższy punkt tłoczenia oddalony o około 2 cm, a najdalszy punkt tłoczenia oddalony o około 7 cm od brzegu stempla.

  • Stempel o rozmiarze 4 cm ma najbliższy punkt tłoczenia oddalony o około 2,5 cm, a najdalszy punkt tłoczenia oddalony o około 5,5 cm od brzegu stempla.

  • Stempel o rozmiarze 2,5×5,1 cm ma najbliższy punkt tłoczenia oddalony o około 3 cm, a najdalszy punkt tłoczenia oddalony o około 5,5 cm od brzegu stempla.

Grafika na suchym stemplu umieszczana jest około 2mm od brzegu stempla.

Pamiętaj, że to są tylko przybliżone wartości, a rzeczywiste odległości mogą się nieco różnić w zależności od precyzji i techniki tłoczenia. Warto dostosować projekt tak, aby elementy grafiki mieściły się wewnątrz tych zasięgów, zapewniając równomierne i czytelne odbicie przy tłoczeniu suchym stemplem.

Instrukcja-przygotowania-projektu-suchego-stempla-zasięg-suchego-stempla

Instrukcja przygotowania grafiki do suchego stempla.

Jak już znasz podstawowe zasady, to teraz przejdźmy do tego, jak wygląda dalsze przygotowanie grafiki, pod suchy stempel.

W zasadzie musisz przygotować 2 osobne grafiki. Tak zwaną matrycę i patrycę stempla. Aby ułatwić to zadanie, przygotowałam dla Ciebie łatwą instrukcję, która poprowadzi Cię w kilku krokach przez cały ten proces.

Logo na podstawie którego przygotowywany jest przykładowy suchy stempel

Przygotowanie grafiki na suchy stempel

 
Mamy grafikę wektorową którą chcemy umieścić na suchym stemplu. W pierwszej kolejności dodajemy drugi obszar roboczy i kopiujemy ją na niego.
Przykład przygotowania Matrycy suchego stempla

Tworzenie matrycy suchego stempla – krok po kroku

  1. Aby stworzyć matrycę suchego stempla, zaczynamy od dodania białego okręgu pod naszą grafiką. Upewnij się, że ten okrąg jest większy od średnicy stempla o 3 mm.
  2. Następnie musimy odwrócić kolory, aby uzyskać pożądany efekt. W menu wybieramy kolejno: Edycja -> Edytuj kolory -> Odwróć kolory. Dzięki temu czarny okrąg stanie się tłem, a nasza grafika będzie widoczna jako biały wzór.
  3. Teraz dodajemy kolejny okrąg, który będzie obrysowywał naszą grafikę. Ten okrąg powinien mieć średnicę taką samą jak nasz stempel. Wybieramy kolor czerwony i ustawiamy grubość linii na 0,01 punktu, czyli bardzo cienką.
Przykład wykonanie patrycy suchego stempla z obrysem 0,3mm na cienkie papiery
Przykład wykonanie patrycy suchego stempla z obrysem 0,5mm na grube papiery

Przygotowanie grafiki na patrycę suchego stempla – krok po kroku

  1. Rozpoczynamy od naszego pierwotnego projektu graficznego.
  2. Dodajemy okrąg w czerwonym kolorze, który będzie odpowiadał średnicy stempla.
  3. Ustawiamy grubość linii na 0,01 punktu, tak jak poprzednio. Ta linia będzie oznaczać miejsce cięcia.
  4. Następnie dodajemy obrys do całej grafiki:
    o grubości 0,3 mm jeśli będziemy odbijali wzór na cienkich papierach lub
    i grubości 0,4 mm jeśli będziemy odbijali wzór na grubych papierach.
  5. Ostatnim krokiem jest odbicie lustrzane naszego projektu. Aby to zrobić, zaznaczamy całą grafikę i klikamy prawym przyciskiem myszy, co spowoduje wyświetlenie menu kontekstowego.
  6. W menu wybieramy opcję “Przekształcenia” i następnie “Odbicie”.
  7. Po wybraniu “Odbij w poziomie” nasz projekt zostanie odwrócony lustrzanie.

Porównanie różnych grubości obrysów na różnych gramaturach papieru

Poniżej dokonamy porównania różnych grubości obrysów na papierze o różnych gramaturach. Wybór odpowiedniej grubości obrysu jest istotny, aby uzyskać pożądany efekt i dopasować go do konkretnych wymagań projektu. W dalszej części omówimy wpływ grubości obrysu na różne gramatury papieru oraz przedstawimy praktyczne wskazówki dotyczące ich wyboru.

Przykład-obijania-się-suchego-stempla---informacje-o-projekcie-i-wielkościach-elementów

Instrukcja przygotowania projektu suchego stempla – Grubości obrysów a gramatura papieru:

Wpływ grubości obrysów na ostateczny wygląd grafiki na papierze jest istotny dla uzyskania pożądanego efektu i dopasowania do konkretnych wymagań projektowych. W tej sekcji przeprowadzimy porównanie różnych grubości obrysów na papierze o różnych gramaturach. Przedstawimy również praktyczne wskazówki dotyczące wyboru odpowiedniej grubości obrysów.

Wybór odpowiedniej grubości obrysów może mieć wpływ na czytelność, precyzję i estetykę grafiki na papierze. Grubszą linią można uzyskać bardziej zdecydowane i wyraźne kontury, podczas gdy cieńsze linie mogą być bardziej subtelne i delikatne.

W dalszej części omówimy wpływ różnych grubości obrysów na różne gramatury papieru, co pomoże Ci dokonać świadomego wyboru podczas przygotowywania grafiki na suchy stempel.

Papier o niskiej gramaturze (np. 90-100 g/m²):

  • Grubsze obrysy (np. 0,5 mm) mogą powodować rozmycie i rozszerzenie linii, co utrudnia precyzyjne wypełnienie detali.
  • Cieńsze obrysy (np. 0,2 mm) są zazwyczaj bardziej odpowiednie, ponieważ nie powodują rozmycia i umożliwiają precyzyjne wypełnienie detali.
  • cienkie linie na papierze o niskiej gramaturze, przy dużym nacisku suchego stempla, mogą prowadzić do przedarcia papieru.

Odbijanie się pieczęci na papierze 90g/m3

Odbijanie się pieczęci na papierze 100g/m3

Papier o średniej gramaturze (np. 120-170 g/m²):

  • Grubsze obrysy (np. 0,4-0,5 mm) są odpowiednie dla papieru o większej gramaturze, ponieważ dają wyraźniejsze kontury i lepszą widoczność grafiki.
  • Cieńsze obrysy (np. 0,1-0,3 mm) również mogą być stosowane, ale mogą być mniej zauważalne na papierze o większej gramaturze. Przy szczegółach i delikatnych elementach oraz ozdobnych czcionkach cienki obraz może nie odbijać się.

Odbijanie się pieczęci na papierze 140g/m3

Odbijanie się pieczęci na papierze 160g/m3

Odbijanie się pieczęci na papierze 170g/m3

Papier o wysokiej gramaturze (np. 200 g/m² i więcej):

  • Grubsze obrysy (np. 0,4 mm i więcej) są zalecane, aby wyróżnić grafikę na mocnym podłożu i zapewnić wyraźne kontury.
  • Cieńsze obrysy (np. 0,2-0,3 mm) mogą być mniej widoczne i trudniejsze do zauważenia na tak gęstym papierze.
  • Nie zaleca się stosowania suchego stempla do papierów powyżej 200g. W przypadku bardzo grubych papierów grafika musi być prosta, bez ozdobników a elementy grafiki muszą być wyraźne. Odległości pomiędzy elementami powinny być większe tak aby móc wykonać obrys 0,5mm.

Odbijanie się pieczęci na papierze 200g/m3

Odbijanie się pieczęci na papierze 250g/m3

Odbijanie się pieczęci na papierze 300g/m3

Projekt

Projekt możesz przesłać do nas w pliku wektorowym, rastrowym a także możesz zamówić u nas wykonanie projektu indywidualnego.

Rodzaje przesyłanych plików

 

Plik wektorowy

Po pierwsze możesz do nas przesłać plik wektorowy. Obraz wektorowy składa się z figur geometrycznych. Każdy element grafiki to mniej lub bardziej złożona figura (lub odcinek, krzywa). Ponieważ elementy nie są scalone grafikę taką łatwiej jest dostosować do projektu gotowego do wykonania stempla lakowego. Formaty plików wektorowych jakie akceptujemy to: AI, CDR, PDF, EPS.

Plik rastrowy

Po drugie są to pliki rastrowe. Obraz rastrowy składa się z małych punktów o określonym kolorze tak zwanych pikseli. Są to małe kwadraciki, które odpowiednio ułożone tworzą cały obraz. Zwiększając, lub zmniejszając rozmiar takiego obrazu jakość może ulec pogorszeniu.

Dlaczego pobieramy dodatkową opłatę do pliku rastrowego

Aby wykonać stempel lakowy potrzebny jest obraz w formacie wektorowym. Aby edytować obraz rastrowy wystarczą najprostsze programy do obróbki graficznej, jak np. Paint. Jednak w programie tego typu nie zapiszemy obrazu w formacie wektorowym, do tego będziemy potrzebowali nieco bardziej skomplikowanego oprogramowania jak np. Corel, czy Illustrator. Ponieważ przekształcenie obrazu rastrowego na wektorowy tak, aby nadal był on czytelny wymaga umiejętności, odpowiednich programów oraz czasu pobieramy opłatę za dostosowanie pliku rastrowego do stempla.

Prosimy, pamiętaj, że akceptowalny przez nas format rastrowy JPEG i png dotyczy pliku, w którym jest prawidłowo przygotowany projekt. Nie może to być zdjęcie, obraz akwarelowy, lub szkicowana grafika, która nie spełnia wymagań grubości linii. W takim wypadku koszt będzie obejmował wykonanie przez nas projektu, a nie zmiany pliku rastrowego na wektorowy.

Wykonanie przez nas projektu

Jeśli nie posiadasz swojego projektu, możesz także zamówić projekt wykonany przez nas. Abyś był w pełni zadowolony z efektu już na samym początku potrzebujemy od Ciebie w miarę dokładnego opisu, co ma znaleźć się na stemplu. W odpowiedzi otrzymasz od nas 3 propozycje, czyli tak zwane projekty wstępne. Dzięki temu zobaczymy, czy zrozumieliśmy Twój zamysł i czy idziemy w dobrym kierunku. Po otrzymaniu od Ciebie informacji zwrotnej, wykonamy niezbędne poprawki i prześlemy projekt i wizualizację do akceptacji. Jeśli uznasz, że są potrzebne kolejne poprawki wykonamy je i wyślemy projekt ostateczny. Po zaakceptowaniu projektu nie ma już możliwości dokonania zmian.

Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do wykorzystania elementów projektu w innych realizacjach. Jest możliwość wykupienia plików na własność. 

UWAGA DOTYCZY PRZESŁANIA PLIKU RASTROWEGO:

Prosimy, pamiętaj, że akceptowalny przez nas format rastrowy JPEG i png dotyczy pliku, w którym jest prawidłowo przygotowany projekt. Nie może to być zdjęcie, obraz akwarelowy, lub szkicowana grafika, która nie spełnia wymagań grubości linii. W takim wypadku koszt będzie obejmował wykonanie przez nas projektu, a nie zmiany pliku rastrowego na wektorowy.

Informacje

Stemplowania jest sklepem internetowym.

mail: kontakt@stemplownia.pl
tel: 696092116

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego  od poniedziałku do piątku w godzinach 10 -16

 

Dla klienta

Jak Przygotować projekt

Faq

Koszty wysyłki

Moje konto

Polityka prywatności

Regulamin

Nasze realizacje

Newsletter

Abyśmy pozostali ze sobą w stałym kontakcie,
a także by nie ominęła Cię żadna promocja
ani prezent zapisz się na nasz newsletter.
Obiecujemy, że nie zapchamy Twojej
skrzynki ogromem niepotrzebnych informacji.